www.HayrettinKaraman.net: İslâm Hukuku Profesörü Hayrettin Karaman'ın Web Sitesi
Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
 


Cemâatle Namazda Sesli veya Sessiz Okumanın Hikmeti
Esselâmu Aleyküm Hocam,
Nasılsınız, inşaallah iyisinizdir. Bizler elhamdulillah iyiyiz ve sizlere duacıyız.
Hocam bizler üniversitede arkadaşlarla arasıra sohbetler düzenleyince, bazı sorular otomatikman konu oluyor ve bizi aşınca cevap bulamıyoruz. Sizlere sormayı daha uygun bulduk. Arkadaşların ve bizim ögrenmek istediğimiz; cemâatle kılınan farz namazlarda bazıları içten ve bazıları aşikâr okunuyor, fakat bunun nedenleri bir türlü teferrûâtlı anlatılmıyor. Arkadaşlar ricâ ettiler, hocamız bizi aydınlatır mı diye. Bende size yazayım dedim. Şimdiden yardımlarınız icin teşekkürler ve Allah sizi başımızdan eksik etmesin!
Duâ ve Selâmlarımızla.
Duisburg Üniversitesi Gençleri

Cevap:
Sevgili gençler, sizinle, üniversitenizin konferans salonunda yaptığımız sohbeti unutmuyorum, sizleri hatırladıkça, oralardaki insanımızın manevî hayatı bakımından ümitlerim güçleniyor, gayretlerinizle güzel gelecekler bekliyorum.
Namaz, bugün bildiğimiz şekli, vakitleri ve miktarı ile müslümanlara mahsus bir ibâdet, Allah Teâlâ'nın onlara bahşettiği bir lutûf, bir arınma, bağışlanma, O'na yaklaşma, rûhen ve mânen yücelme aracıdır. Namazın bu etkileri ve sonuçları âyetlerde ve hadîslerde açıklanmış, ümmet tarafından da tecrübe edilmiş, yaşanmış ve fiilen onaylanmıştır.
Namaz bir ibâdet olduğu ve ibâdetler akılla değil, vahiy ile sabit olacağı, belirleneceği ve bildirileceği için namazda yaptığımız her şeyi, "Peygamberimiz (s.a.v.) öyle yaptığı, öyle yapmamızı bildirdiği için yapıyoruz". Bu yapılanların hikmetine, niçin öyle olduğuna gelince, bunların çoğunu bilmiyoruz, bizi şu ilgilendiriyor: Allah namaz ibâdetini böyle yapmamızı buyurmuştur, biz bunu O'nun istediği gibi yaptıkça şu sonuçları elde ediyoruz...
Asıl cevap yukarıda yazılanlardır. Kimseyi bağlayıcı olmamak kaydıyla ben, farz namazlarda okumanın belli vakitlerde sesli, diğerlerinde sessiz olmasının şöyle bir hikmete bağlı bulunabileceğini düşünüyorum: Namazda huzur ve huşû (şuurun Allah ile meşgûl olması ve kalbin O'na saygı, sevgi, teslimiyet duygusu ve namaz ibâdetinin doğurduğu heyecan ile dolu bulunması) çok önemlidir. İnsanın biyolojik durumu ve ihtiyaçları huzur ve huşû'u etkilemektedir; bu sebeple meselâ kişinin abdesti sıkışık iken namaz kılması mekruhtur. İnsanlar genellikle gündüz çalışmakta, ayakta kalmakta, gece ise yorgun vücutlarını dinlendirmek üzere uyumaktadırlar. Güneş battıktan sonra hem gündüzün yorgunluğu hem de kendini hisettiren uyku ihtiyacı, namaza konsantire olmayı olumsuz etkileyebilir; bu durumda sesli okumak yararlı olabilir. Sabah namazı için uyanıldığı zaman da henüz uykunun etkisinden kurtulamayanlara sesli okuma -huzur ve huşû bakımından- faydalı olabilir. Cuma namazı gündüz kılındığı halde sesli okuma belki büyük bir cemâatle kılınması sebebiyledir.
Bu vesîle ile şunu da hatırlatmakta fayda vardır: Sessiz okumak, "kendisi de duymayacak kadar sessiz okumak" demek değildir. Namaz kılan sessiz okuduğunda yanındaki insan rahatsız olmayacak, fakat kendisi okuduğunu işitecektir. Kalbinden, zihninden okumak yeterli değildir.


 

  Şu anda sayfası gösterilen kitap.
Bu Kitapta:
Önceki Başlık
Sonraki Başlık
İçindekiler
Site Sayfaları
Ana Sayfa
Hakkında
Makaleleri
Kitapları
Soru Konuları
Soru Listesi
Hayrettin Karaman`ın Sohbetleri
Şiirleri
Bütün site içeriğinin genel kelime indeksi.
Sitede Arama
Hayrettin Karaman'ın Siteye Son Eklenen Yazıları
Hayrettin Karaman'ın son aylardaki iftiralara cevaplarının listesini üstteki "Son Yazılar" kısmında bulabilirsiniz.
E-posta
Siteyi Link ve Kaynak Gösterimi
m.HayrettinKaraman.net Mobil-Metin Versiyonu Hakkında

Twitter Sayfası:

Facebook Sayfası:

Bulunduğunuz Sayfayı:


 
Sayfa başına gider Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
   
Bu Kitapta: Önceki Başlık Sonraki Başlık İçindekiler