www.HayrettinKaraman.net: İslâm Hukuku Profesörü Hayrettin Karaman'ın Web Sitesi
Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
 


Ya birlik ve beraberlik veya kaos

Dünyada birçok ülke ekonomik kriz, anarşi ve terör belaları içinde çalkalanırken bizim ülkemiz göreceli olarak istikrarlı ve ekonomik göstergeleri oldukça düzgün bir süreç içinde bulunuyor. Ülkede hem sosyal refahı, hem büyümeyi, hem istikrar ve kamu düzenini, hem de dost ve düşman diğer ülkelerle bir yandan ahlaka uygun, diğer yandan ülke menfaatine ters düşmeyen ilişkileri korumak ve devam ettirmek kıldan ince sırat köprüsünden geçmek gibi zordur. İktidar bunu başarmak için çaba gösteriyor, elbette eksikleri, kusurları olabilir; bunları yapıcı tenkitlerle ve doğru olanı da göstererek düzeltmeye çalışmak bütün iyi niyetli vatandaşların hem hakkı hem de borcudur. Diyelim ki iktidar söz dinlemedi ve ülke kötüye gidiyor, geminin kaptanını değiştirmenin demokrasilerde iki yolu yoktur; yol tektir, o da milletin takdiridir ve bunu zamanında yapılan veya erken seçimlerde oyları ile ortaya koyacaklardır.

Bir siyasi kadro ahlaksız, beceriksiz ve ülke için zararlı olduğu halde onları iktidara getirecek veya orada tutacak kadar oy potansiyelini temsil eden halkın onlara oy vermeye devam edeceklerini farz etmek eşyanın tabiatına aykırıdır ve mümkün değildir. Eğer bu kadar vatandaş bir siyasi kadroya oy veriyorsa, muhalif olanlara düşen vazife buna saygı göstermek, iktidarın meşruiyetini kabullenmek, ama muhalefet ve tenkid hakkını da yine demokrasinin kurallarına göre sonuna kadar kullanmaktır.

Küçük büyük muhalif gruplar bu makul ve meşru usulü bırakır da hukuka, ahlaka ve ülke menfaatine aykırı olan anarşi, isyan, terör, şiddet yolunu seçerlerse, bu yola girenlere destek verirlerse bu savaşın kazananı olmaz; yahut da bu savaşı ülkenin ve milletin düşmanları kazanır; hem de kendileri can ve mal harcamadan, milleti parçalayıp birbirini kırdırarak kazanırlar.

Bir ülkede yaşayan bütün insanların aynı inancı, dünya görüşünü, hayat tarzını, ideolojiyi benimsemiş olmaları vaki olmamıştır. Farklılık tabîîdir ve devamlıdır. Bu sosyal gerçeklik karşısında farklı bireyler ve gruplar, önlerine koydukları hedeflere ulaşabilmek için çeşitli yollara başvurabilirler.

Hedefler arasında huzur ve istikrar için en tehlikeli olanları, a) tek başına ülkeye hakim olup diğerlerini haklarından mahrum etmek, b) bütün vatandaşları tektipleştirmek, c) şiddeti araç olarak kullanmaktır.

Doğru ve faydalı olanı ise farklılar arasında diyalogdur, başkalarının hak ve özgürlüklerine zarar vermedikçe her bireyin ve grubun farklılığını yaşaması imkanıdır, ülkenin nimetlerinin adil paylaşımıdır.

Ben birlik ve beraberlik terimlerine farklı anlamlar yüklüyorum. Birlik inanç, dava ve hayat tarzları arasında fark bulunmayanlar arasındaki ilişkinin adıdır; beraberlik ise farklı oldukları halde -yukarıda özetlediğim makul ve meşru usulü tercih ederek- bir ülkenin vatandaşları olarak dirlik ve düzen içinde hayatı paylaşanların ilişkisinin adıdır. Bu iki ilişki makul ve meşru usul dahilinde çelişmez ve çatışmaz ve bu durumda birlik ilişkisi içinde olmak, beraberlik ilişkisi içinde olmaya mani değildir.

Hasılı ya birlik ve beraberlik, yahut da kaos; ülkenin ve milletin düşmanı olmayanlar kaosu seçerler mi?

27.10.2013

  Şu anda sayfası gösterilen kitap.
Önceki Makale
Sonraki Makale
Makale Listesi
Site Sayfaları
Ana Sayfa
Hakkında
Makaleleri
Kitapları
Soru Konuları
Soru Listesi
Hayrettin Karaman`ın Sohbetleri
Şiirleri
Bütün site içeriğinin genel kelime indeksi.
Sitede Arama
Hayrettin Karaman'ın Siteye Son Eklenen Yazıları
E-posta
Siteyi Link ve Kaynak Gösterimi
m.HayrettinKaraman.net Mobil-Metin Versiyonu Hakkında

Facebook Sayfası:

Bulunduğunuz Sayfayı:


 
Sayfa başına gider Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
   
Önceki Makale Sonraki Makale Makale Listesi