www.HayrettinKaraman.net: İslâm Hukuku Profesörü Hayrettin Karaman'ın Web Sitesi
Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
 


Yine sıkmabaş

Gaziantep'ten gelen S.Ö. imzalı bir mektupta, benim "Sıkmabaş mı" başlıklı yazımda çelişkiler bulunduğu ifade ediliyor. Mektup bir soru olmaktan ziyade itiraz, reddiye mahiyetinde. Buna benzer birçok mektupta aynı mantık yürütüldüğü, aynı şüpheler ileri sürüldüğü için bir açıklamayı hak ediyor:

Sayın hocam, başörtüsü dediğiniz, kadını bir tahrik unsuru, ayıbın ve günahın mihrakı olarak damgalayan sıkmabaşın, "dini kaynaklarını defalarca yazmışsınız" ayrıca "bu konuda yüzlerce kaynak kitap yayınlanmış" iyi güzel güzel de, ne yazılarınız ne kaynak kitap dedikleriniz sorunu çözmüyor; okuyanların araştıranların akıllarına bir sürü çelişkiyi getiriyor. Şöyle ki :

Çelişki 1) Yüzlerce kaynak kitap dediklerinizin hepsi beşeri yorumlar. Beşeri yorum, Allahın ayetlerinden önce mi geliyor? Yani Hz.Kur'an, Nur ve Ahzap surelerinin ilgili ayetlerinde, "Ey Peygamber, Müslüman kadınlara söyle, başörtülerini yakalarının üzerine vursunlar, ziynetlerini göstermesinler" yerine, saçlarını göstermesinler demekte aciz mi kalıyor da yüzlerce kitaplık beşeri yoruma ihtiyaç duyuluyor. Dünyanın en kudretli dili olan Arapça'da, saç ve örtmek kelimelerinin karşılığı mı yok?

Açıklama:

Sözünü ettiğim kaynaklar kadını "bir tahrik unsuru, ayıbın ve günahın mihrakı" olarak damgalamıyor. Ayıp ve günah kadında da erkekte de olabilir; İslam bu bakımdan bir ayırım yapmaz.

Tahrik unsuru her iki cinste de bulunur. Bu sebeple Nur suresindeki âyette (24/30) hem erkeğe hem de kadına "gözlerini haramdan sakınmaları, iffetlerini korumaları" emredilmiştir.

Kur'an-ı Kerim'de "kadınlar saçlarını göstermesinler" de denebilirdi, böyle değil de "başörtüleri ile boyun ve gerdanlarını da örtsünler" denmiş olması bir kusur değildir, bir ifade tercihidir. Ayette -araya beşer yorumu filan girmeksizin- başörtüsü vardır, boyun ve gerdanlığın da aynı örtü ile kapatılması vardır. Geriye şu kalır: Acaba başın tamamı mı kapatılacak, yoksa önden, yandan, arkadan bir kısmı açıkta bırakılabilir mi? Bu sorunun cevabı da Hz. Peygamber devrinden bu yana görülen uygulama esas alınarak açıklanmış, saçın tamamının kapanması gerektiği sonucuna varılmış, bu konuda alimler ittifak etmişlerdir (Bu konuda daha geniş bilgi için benim, İslam'da Kadın ve Aile isimli kitabıma bakılabilir, Ensar Yayınları, son baskı, 2006).

Sizin beşeri yorum dediğiniz şeyin ilmi ifadesi "ictihad ve tefsir"dir. İslam'ı bütün zamanların dini kılan özellik de budur; yani İslam, ictihad ve yoruma izin vermiş, bu faaliyet "alıştırmak için" daha Hz. Peygamber hayatta iken başlatılmıştır. Evet ictihad ve yorum beşeridir. Bunu Peygamber değil, sıradan insanlar arasından yetişen alimler yaparlar, ama delile (ayete, hadise, kıyasa vb.) dayanarak yaparlar. Yorum, beşeridir diye reddedilmez, karşı delil ile reddedilir. Her alimin ictihadı kendini bağlar, ayrıca kendisi alim olmadığı için ona sorup cevap (fetva) alanları da bağlar.

Asırlar boyunca Müslümanların alim olanları İctihad ederek, bilmeyenler ise onlara uyarak "kadının başını örtmesinin farz olduğunda" ittifak etmişler ve bunu da genellikle uygulamışlardır. Şimdi biri çıkar da "Ben de yorum yapıyorum veya Kur'an'da geçen başörtüsünü farklı anlıyorum, yalnızca benim anladığım doğrudur, herkes buna uyacak" derse asıl bu "çağdaş kişi" çağın gerisine düşmüş, hem dine hem de ilim edebine, demokrasiye ve insan haklarına aykırı davranmış olur.

İnşaallah devam edeceğim.

29 Nisan 2007
Pazar

  Şu anda sayfası gösterilen kitap.
Önceki Makale
Sonraki Makale
Makale Listesi
Site Sayfaları
Ana Sayfa
Hakkında
Makaleleri
Kitapları
Soru Konuları
Soru Listesi
Hayrettin Karaman`ın Sohbetleri
Şiirleri
Bütün site içeriğinin genel kelime indeksi.
Sitede Arama
Hayrettin Karaman'ın Siteye Son Eklenen Yazıları
E-posta
Siteyi Link ve Kaynak Gösterimi
m.HayrettinKaraman.net Mobil-Metin Versiyonu Hakkında

Facebook Sayfası:

Bulunduğunuz Sayfayı:



Sayfa başına gider Siteden rastgele bir sayfa seçer. Hafızadaki önceki sayfaya döner Hafızadaki sonraki sayfaya döner
   
Önceki Makale Sonraki Makale Makale Listesi